Voor Startup en Scale-ups

Wil je jouw idee testen en versneld verbeteren? Ben je op zoek naar een mentor voor de groei van jouw onderneming of zoek je start- of groeikapitaal? Misschien wil je jouw startup wel al pitchen voor een netwerk van investeerders?
Ben je nieuwsgierig naar de financieringsmogelijkheden door banken, venture capital of crowdfunding? Of ben je op zoek naar een inspirerende werkplek midden tussen andere innovatieve ondernemingen en wil je jezelf ontwikkelen als ondernemer? Ben je op zoek naar expertise, een business partner of je launching customer? Of zoek je juist talent voor jouw onderneming en de verbinding met ondernemers, overheid en onderwijs? Dan is Startup Noord-Holland Noord ideaal voor jou om je bij aan te melden!

Startup NHN biedt een vruchtbare voedingsbodem voor startups, scale-ups en talenten. Volop ruimte om te experimenteren, te ontwikkelen en jouw onderneming te laten groeien. Het platform in Noord-Holland Noord waar talent, ideeën, bedrijven, kapitaal en onderwijs elkaar continu ontmoeten en snel tot actie kunnen komen.

Wat biedt Startup NHN?

• Inspirerende events
• Pitchevents en begeleiding bij funding
• Huisvesting
• Hoogwaardige mentoring en expertise
• Snelle toegang tot (regionale) ondernemers als business partner of launching customer
• Korte lijnen met overheid en onderwijs

Voor studenten

Ben je student en overweeg je een onderneming te starten? Of ben je wellicht al bezig met een startup?
Of zou je graag willen werken in een snelgroeiend bedrijf? Je bent van harte welkom op onze events! Daar maak je kennis met de partners van Startup NHN die jou verder op weg helpen.

Wij zijn op zoek naar startups en scale-ups voor de branches

Agribusiness

Toerisme

Data science

Creatief

Definities

Startup

Scale-up

Startup Ecosysteem

De definities voor startup lopen uiteen. Startups hebben in ieder geval deze 4 kenmerken:

  1. Schaalbaarheid
    Misschien wel de belangrijkste vraag bij een startup: kan het product of de dienst in mum van tijd uitgroeien tot iets groots? Het is een continue zoektocht naar een schaalbaar en repeatable (herhaalbaar) businessmodel waarbij het tempo hoger ligt dan in een normaal bedrijf en succesvolle startups zich kenmerken door hypergrowth.
  2. Zoekend
    Een startup kan hard groeien, de definitieve vorm staat nog niet vast. Startups zijn continu aan het testen en valideren of dingen schaalbaar en herhaalbaar zijn. Startups laten zich leiden door lean- en agile-principes: hoe kun je een snelle product market fit vinden? Om vervolgens met een minimum viable product live te gaan; een product dat de kern van je aanbod behelst, maar dat nog niet ‘af’ is, zodat het snel gelanceerd kan worden.
    Slaat je product niet aan, of blijkt juist dat een bepaald onderdeel daarvan goed in de smaak valt? Dan maakt een startup een pivot, een rigoureuze draai in zijn businessmodel.
  3. Gedreven door technologie
    Startups zijn relatief jong, gedreven door technologie en hebben een model dat vaak dankzij technologie schaalbaar. Het is niet onlogisch dat startups meestal techbedrijven zijn, maar dat hoeft niet. Echter is door technologie het schalen makkelijk en snel.
  4. Drive
    Een startup onderscheidt zich door de mentaliteit. Geen 9-tot-5 mentaliteit, het is ‘alles of niets’. Startups moeten nu al bezig zijn met de volgende investeringsronde. Ze hebben visie en bezieling.

 

(bron: Sprout.nl)

Een scale-up is een start-up die weet door te groeien naar een miljoenenomzet en daarbij ook serieuze werkgelegenheid creëert. Enkele factoren die daarbij een rol spelen:

  • Scale-ups hebben ervaren leiders. Ze blijken meestal te zijn opgericht door een team van academici van boven de 40. Met behoorlijk wat werkervaring en kennis van de sector en markt waarin ze werken.
  • Ook hebben scale-ups in 85 procent van de gevallen een model dat is voorbereid op internationalisering. Gemodelleerd naar Google bijvoorbeeld, dat – heel klassiek – een centrale ontwikkelafdeling en decentrale verkoopkantoren heeft.
  • En voordat ze naar de markt gaan bereiden scale-ups zich gemiddeld meer dan twee keer zolang voor als start-ups. Bovendien mikken ze op bewezen groeimarkten. Denk aan de manier waarop taxidienst Uber aansloot op de ‘sharing-trend’.

(bron: Ben Tiggelaar voor NRC.nl)

Een startup ecosysteem wordt gevormd door startups en een variatie aan organisaties, interacterend als een systeem om gezamenlijk nieuwe startups te creëren en te laten groeien.

De organisaties kunnen worden onderverdeeld in verschillende categorieën:

  1. Universiteiten,
  2. Ondersteunende organisaties, zoals incubators,
  3. Investeerders,
  4. (Grotere) bedrijven,
  5. Dienstverlenende organisaties en
  6. Onderzoeksorganisaties.

Elke organisatie heeft een focus op een specifiek deel van het ecosysteem of helpt een startup in een specifieke fase van zijn groei. 

(bron: visie en actieprogramma Startup Amsterdam)